Wednesday, May 23, 2007

غضب

أمبارح قصيت شعري.بعد أكتر من سنة ونص
كنت قاعد عادي .بتفرج علي فيلم "الرسالة"  لأول مرة في حياتي
وفجأة لاقيت نفسي قايم .وواقف قدام المراية وفي ايدي المقص
الموضوع مخدش كتير .أقل من عشر دقايق
وكان شعري قدام عنية
لم ممسكته بأيدي حسيت بحالة شجن غريبة
ملمسه.ونعومته. وفكرة انه بقه كيان مستقل بذاته
كل ده كان مفزع للحظة
من أربع او خمس سنيين اتفرجت لأول مرة علي فيلم
the wall
الان باركر .وبوب جيلدوف .وروجي واترز
كان أول فيلم يأثر فيا بالشكل النفسي ده
لدرجة اني وقفت الفيلم فعلاً
ورحت حلقت دقني وحواجبي وقصيت برضه شعري
زي ما عمل جيلدوف
وولعت سجارة ورجعت تاني اتفرج علي الفيلم
مفكرتش إني اقف قدامه أو حتي امد ايدي واجرب ملمس الشعر.او أشم رحته
بعد ما خلصت الثانوية العامة برضه
كنت بجهز ورقي علشان إختبارات معهد السينما
قالولي قص شعرك
قلتلهم لأ . مفيش حد في اللجنة هيعلق .ده إذا وصلت للورشة اصلاً
أول ملاحظة اتوجهتلي وانا في الورشة
أنت ليه مطول شعرك كده
مش عارف ليه حسيت اني لازم لحظتها اكون قليل الادب و سخيف
مش لحاجة بس بجد كنت بدافع عن الصورة اللي في خيالي للمعهد
والوسط
ده وسط زبالة يا راجل

طبعًا دماغي دلوقتي كلها مطباط
وهضطر البس كاب لمدة أسبوع علي الأقل
قبل ما اروح لحلاق علشان يساوي لي شعري
ديه نقرة تانية

2 comments:

Masria said...

انا بس كنت عايزه اقول إن البلوج عاجبني

Anonymous said...

وأنا كمان